26 april 2013

Benno Presents Vol. 4 - An Unfinished Retrospective

Benno Presents Vol. 4 - An Unfinished Retrospective [18 låtar, spellista på YouTube]

Samlingsskiva från 2000 utgiven av Benno.
Den 28:e april släppte fanzinet Benno sin senaste skiva 'Benno Presents Vol. 4: An Unfinished Retrospective'. Och som det sig bör så firades detta med en stor fest på Art Node i Stockholm. 
Skivan är en samling med 18 låtar från den svenska indiepopscenen och bland artisterna finns trevligheter som Fint Tillsammans, Ny Akustik, Doktor Kosmos, Shermans, Concretes och Girlfrendo. Live på plats spelade Chihuahua, Seamonster¹ och Pluxus som även de medverkar på skivan. Tyvärr anlände jag och mina vänner precis efter att Chihuahua hade lämnat scenen. Det var synd, eftersom de enligt utsago ska vara väldigt roliga att se live. Att de är bra kan jag själv dock intyga. Dessutom var det skivförsäljning med ett axplock ur Bennos postorderutbud. Baren var billig, och musiken som spelades av Bennos DJ:s var självklart mycket bra, dock var det banden som var det stora dragplåstret för min del, och strax efter att vi anlänt så klev Seamonster¹ upp på scenen. De spelar vacker instrumental pop som påminner väldigt mycket om Mogwai, något som självklart är positivt. Och efter deras spelning kunde jag inte låta bli att gå och köpa en av deras skivor.
"Said har varit på Bennofest i Sthlm", webbtidningen Muffin